De zoekbalk op je website biedt een handige functie voor de bezoeker die weet wat hij zoekt. Snel de contactinformatie zoeken? Een artikel over een bepaald onderwerp vinden? Het is maar een aantal toetsaanslagen verwijderd door middel van dat handige balkje. Maar werkt dit altijd wel naar verwachting? Krijg je wel echt de informatie die je zocht terug van WordPress? En hoe wordt deze informatie gepresenteerd? Er zijn veel factoren die impact hebben op de zoekfunctie. In dit artikel behandel ik van begin tot eind hoe wij bij 42functions de zoekfunctie in onze sites verbeteren.

Inhoud:

  1. Live zoekresultaten terwijl je typt
  2. Zoekresultaten tonen in een layover
  3. De zoekfunctie met een mobiel
  4. Zoekresultaten verbeteren
  5. Zoeksuggesties toevoegen
  6. Conclusie



1. Live zoekresultaten terwijl je typt

De meest belangrijke en directe feedback die je de gebruiker kan geven is live feedback. Terwijl de gebruiker zijn zoekopdracht nog typt, worden er al mogelijke resultaten getoond op het scherm. Deze resultaten kan je vervolgens nog groeperen per type resultaat, om het voor de gebruiker nog duidelijker te maken welke content ze kunnen verwachten achter de link.



2. Zoekresultaten tonen in een layover

Wat ook een leuke manier is om de bezoeker te voorzien van meer mogelijkheden m.b.t. de zoekfunctie, is om de zoekfunctie in een layover te openen. In een layover heb je ruimte voor allemaal extra relevante informatie, denk hierbij aan:
Filters (filter bijvoorbeeld op content type of categorie)
Overzicht van veel gezochte items per type (Bijv. veelgezochte producten of pagina’s)

3. De zoekfunctie met een mobiel

Op de mobiele telefoon is een zoekfunctie ook niet geheel onbelangrijk. Juist op zo’n kleine device is het handig om gemakkelijk iets te kunnen zoeken. Echter werkt dit nog niet altijd helemaal lekker. Websites zijn vaak nog niet helemaal klaar voor de mobiele bezoeker op dit gebied. Ja, je kan iets zoeken, en ja, je krijgt resultaten. Maar is het relevant? En moet je niet eindeloos scrollen?
Er zijn nog veel haken en ogen aan het zoeken op de mobieltjes. Recent hebben wij daarom voor één van onze klanten de mobiele zoekfunctie helemaal overhoop gehaald. Zodra je op het “ik wil zoeken” icoontje drukt, opent er een volledig beeldvullende layover met hierin zowel filters, live zoekresultaten als de zoekbalk. En dat alles in één strak en duidelijk design. We merkten het direct bij het testen al, wat een verbetering.

4. Zoekresultaten verbeteren

Nu heb ik behandeld hoe je de zoekresultaten goed kan presenteren. Ook heb ik het gehad over hoe je het gebruiksvriendelijk kan houden op verschillende devices. Maar zijn de resultaten die je zoekopdracht teruggeeft wel relevant? Als je op ‘contact’ zoekt, krijg je dan wel de gewenste pagina terug? Of een totaal irrelevante pagina met daarop toevallig het woordje ‘contact’? Sinds 2013 heeft WordPress relevantie aan zijn zoekresultaten toegevoegd. Dit betekend dat WordPress je zoekopdracht als volgt behandeld (in deze volgorde, het eerste punt weegt het zwaarste mee):

  • Staat de zoekopdracht letterlijk als zin in de titel van een bericht?
  • Staan woorden van de zoekopdracht in de titel?
  • Staat de zoekopdracht letterlijk als zin in de inhoud van een bericht?
  • Staan woorden van de zoekopdracht in de content van het bericht?

Dit is de relevantie welke WordPress uw zoekopdracht meegeeft, wat voor simpele blogs eigenlijk prima is, maar voor geavanceerdere websites niet voldoet. Vaak zit er in WordPress informatie verstopt in zogeheten “post-meta”, en dat wil je ook kunnen doorzoeken. Ook wil je misschien wel aan kunnen geven dat wanneer iemand zoekt, de zoekfunctie meer moet kijken naar de inhoud dan naar de titel van een bericht.

5. Zoeksuggesties toevoegen

Om het helemaal af te maken kan je nog zoeksuggesties toevoegen aan je website. Dit kan handig zijn voor verschillende gevallen. Iemand zoekt bijvoorbeeld naar een bepaald product, maar haalt per ongeluk 2 letters door elkaar. In plaats van fietsband, zoekt de bezoeker ‘fiestband’, 0 resultaten. Het is in dat geval aanzienlijk gebruiksvriendelijker om te tonen: 0 resultaten, bedoelde u soms fietsband?
Ook kan het handig zijn om de gebruiker te helpen bij de zoekopdracht, door te laten zien wat andere zochten met de betreffende zoekwoorden. Aangezien bezoekers toch vaak weer hetzelfde zoeken, kan het helpen om te laten zien waar andere op zochten. Zo kan het zijn dat je zoekt op “jaaractie”, en als suggestie krijgt: “jubileum jaaractie 2017”, waardoor je direct meer context krijgt bij je zoekopdracht.

6. Conclusie

De standaard WordPress zoekfunctie doet wat het moet doen, maar het kan veel beter. Zowel in de weergave als in de techniek. Persoonlijk vind ik dat live zoekresultaten en de mobiele search layover altijd verwerkt zouden moeten zijn in een website, omdat het de usability zoveel ten goede komt.

Wil jij ook een full-page mobiele search, of live zoekresultaten in uw website? Neem dan contact op met info@42functions.nl voor meer informatie.