Techniek

High-traffic sites en een hoge performance, hoe werkt dat?

Grote websites hebben vaak niet alleen veel content maar ook (zeer) veel bezoekers simultaan. Het is dan belangrijk dat de performance van de website gegarandeerd blijft. Om te zorgen dat een website dan ook goed blijft presteren distribueren we veel statische content van de website naar meerdere contentservers op het internet. We maken daarbij gebruik van CDN technologie.CDN staat voor Content Delivery Network. In dit blogartikelen zullen we kort uitleggen hoe dit werkt.

Wat is een CDN

Een CDN is een groot systeem met meerdere servers, veelal op verschillende locaties wereldwijd opgebouwd. Het wordt gebruikt om content op een snelle en efficiënte wijze af te leveren bij de bezoeker. Bekende commerciële leveranciers van een CDN zijn Akamai, Limelight en Amazon Cloudfront. Er zijn ook gratis CDN aanbieders, zoals Cloudflare.

Waarom CDN?

Wat kan nu een reden zijn om een CDN te gaan gebruiken voor je website? We sommen de belangrijkste redenen hier voor je op.

  • Locatie: Door gebruik te maken van een CDN kan de bezoeker de content, zoals afbeeldingen, javascript en video van een server die dichtbij staat ophalen. Je kunt je voorstellen dat het voor een bezoeker uit Europa wat langer duurt om een afbeelding van een server in de Verenigde Staten op te halen, dan voor een bezoeker in de VS zelf. Door nu een kopie van de content te bewaren op een locatie dicht bij de bezoeker zal de pagina sneller opgebouwd kunnen worden.
  • Snellere routes: Meestal gaan de netwerkverbindingen tussen een bezoeker en de webserver via de goodkoopste route. Dit hoeft echter niet altijd de snelste route te zijn. CDN aanbieders kiezen vaak voor iets duurdere, maar snellere routes over het internet. Vergelijk het maar met een tolweg. Je betaalt er voor, maar het is wel sneller.
  • Beschikbaarheid: Door de opzet van een CDN met meerdere servers op meerdere locaties is de kans veel kleiner dat een website (tijdelijk) niet beschikbaar is door uitval van apparatuur.
  • Minder belasting: Door kopieën van de content op andere servers te bewaren, hoeft je eigen webserver niet steeds deze content uit te serveren. Dit betekent dat je met minder apparatuur in het datacentrum toe kunt.

Goede redenen, zijn er ook nadelen?

Allemaal goede redenen om een CDN te gaan gebruiken. Toch kunnen er ook nadelen kleven aan een CDN. Het kan namelijk zorgen voor extra kosten (snelheid heeft zijn prijs) en je zult er vaak rekening mee moeten houden dat je content niet altijd realtime wordt bijgewerkt. Het kost immers tijd om de content op al die servers te krijgen. Vaak zien we een combinatieoplossing, waarbij het CDN vooral gebruikt wordt voor zogenaamde “assets” (afbeeldingen, scripts, CSS) en de werkelijke content (HTML pagina’s) direct door de webserver worden uitgeserveerd. In de broncode zie je dan een ander domein voor de assets, bijvoorbeeld cdn.domeinnaam.nl of static.domeinnaam.nl. Een CDN kan voor een grote website een enorme verbetering betekenen in de laadtijd en beschikbaarheid. Zorg er wel voor dat je alle aspecten goed afweegt voor je een CDN gaat inzetten.

OrangeValley kan u natuurlijk adviseren over CDN oplossingen en de implementatie hiervan. U kunt hiervoor ons contactformulier gebruiken.