Sinds halverwege het jaar 2014 geeft de Google index websites die het HTTPS protocol hanteren voor hun websites een klein ‘streepje voor’. In het originele artikel van 6 augustus 2014 wordt vermeld dat het de webmasters van websites de tijd gunt om hun websites om te zetten van HTTP naar HTTPS.

Nu zijn we meer dan twee jaar verder en in meerdere artikelen heeft Google duidelijk aangegeven dat het de veiligheid van de gebruiker hoog in het vaandel heeft staan. De kans is groot dat het ‘streepje voor’ steeds zwaarder gaat wegen voor de ranking zoals Google voorspelt in het artikel van 6 augustus 2014.

Google heeft in december 2015 aangegeven meer HTTPS web pagina’s te zoeken en indexeren door voor elke HTTP pagina een HTTPS versie te vinden. Dus voor elke pagina die de Google robot crawlt e.g. http://www.example.com gaat het ijverige robotje kijken of er een HTTPS variant van is e.g. https://www.example.com.

Ook in de zoekresultaten van de Google index is duidelijk dat een website HTTPS gebruikt. Google vindt het heel belangrijk dat de websites die via Google bezocht worden veilig zijn.

Plan van aanpak HTTPS migratie

Een website die omgezet wordt van HTTP naar HTTPS heeft rekening te houden met een aantal belangrijke zaken en Google Webmasters geeft de volgende adviezen:

  1. Verhuis eerst als proef een klein deel van de website, bij voorkeur een sectie met weinig impact. Op deze manier kun je kleine problemen eerder signaleren en makkelijker oplossen.
  2. Hou rekening met een paar weken voordat je de resultaten van de omzetting betrouwbaar kunt meten.
  3. Gebruik de meta tag rel=”canonical” e.g. in plaats van een redirect. Zodat de pagina technisch nog wel testbaar is.
  4. Maak twee sitemaps beschikbaar voor de robots.txt e.g. http://www.example.com/robots.txt en https://www.example.com/robots.txt en gebruik een specifieke url die alleen in de ene sitemap voorkomt.
  5. De HTTPS sitemap alleen vullen met de HTTPS pagina’s die je voor de proef hebt omgezet, zie punt 1. Let op dat je die proef URLs niet dubbel hebt in de sitemaps.

En er zijn nog veel meer factoren in specifieke situaties waar rekening mee gehouden moet worden, maar die vallen buiten de scope van dit artikel.

Kosten van het omzetten van HTTP naar HTTPS

Zoals vermeld in bovenstaand stukje gaat een HTTP naar HTTPS migratie niet over één nacht ijs. Dus hou rekening met een aantal dagen werk over een periode van een aantal weken en besteed het uit aan een web bouwer met ervaring op het gebied van HTTP naar HTTPS migraties zoals https://www.42functions.nl.

Het aanvragen van een HTTPS certificaat kan via de hosting-provider van de website of een partij gespecialiseerd in certificaten. De prijzen variëren van een paar euro tot een paar honderd euro.

Conclusie

De migratie van de website van HTTP naar HTTPS is belangrijk voor je ranking in de Google index. Het omzetten moet goed gebeuren dus bereid je goed voor door de punten in “Plan van aanpak HTTPS migratie” te volgen. Laat de migratie door een professionele web bouwer uitvoeren die ervaring heeft met dit soort migratie projecten zoals https://www.42functions.nl. En voor een nieuwe website altijd met een https://, want voor het geld hoef je het niet te laten.