Techniek

Dierenbescherming gaat viral dankzij Facebook APP

 

Iedere zomer vangt de Dierenbescherming ruim 13.500 dieren op in het asiel en proberen zo snel mogelijk een nieuw baasje voor ze te vinden. Dit kan niet zonder donaties. Om hier aandacht voor te krijgen is de zomercampagne #GEEFOMMIJ in het leven geroepen.

Voor deze zomercampagne heeft de Dierenbescherming app developer 42Functions een Facebook app laten ontwikkelen. De Facebook app is ontwikkeld om de campagne via social media te activeren. De campagne is gericht op awareness en fondsenwerfing.

In de app kunnen gebruikers hun selfie met huisdier delen in de campagne stijl #GEEFOMMIJ van de Dierenbescherming.

Uitdaging:

Voorafgaande aan de #GEEFOMMIJ campagne heeft de Dierenbescherming aan gegeven viral te willen gaan met de Facebook app.

Bij het design was het uitgangspunt om de gebruiker te laten zien dat de app makkelijk in gebruik is, weinig tijd kost en dat het leuk is om selfies te delen. Door onder andere de Facebook app intuïtief te maken en een helder boodschap te communiceer is dit resultaat bereikt.

Facebook verificatie proces

Vanuit de techniek is er voor gezocht dat de app aan alle richtlijnen van Facebook voldoet en dat app intuïtief werkt voor alle bezoekers.

In het verleden konden Facebook apps zonder tussenkomst van Facebook worden geplaatst. Omdat Facebook apps steeds populairder worden controleert Facebook tegenwoordig of de app wel aan de richtlijnen voldoet. Hou er rekening mee dat dit enkele dagen kan duren.

Oplossing

Door een nauwe samenwerking tussen developer en de UX designer is er een gebruiksvriendelijke app ontwikkeld die de gebruiker uitnodigt om een selfie met huisdier te delen op social media. Als de selfie is gemaakt kan de gebruiker deze in een ‘campagne frame plaatsen.’ De gebruiker van de app kan zijn afbeelding gemakkelijk positioneren binnen het frame. Daarnaast zorgt de techniek er voor dat het formaat van de afbeelding van te voren al verkleind wordt naar het juiste formaat voor social media.


Delen

Het doel van de app is het delen van selfies met huisdieren op Twitter en Facebook. Hiermee ontstaat er zoveel mogelijk exposure op de social media.

In de eerste week zien wij dat de app niet alleen aandacht krijgt via Social media maar ook in de krant (Metro) en op de radio. De eerste twee dagen zien wij een opbouw met een snelle piek. Daarnaast hebben verschillende BN’s spontaan meegedaan aan de campagne en zo het bereik nog eens vergroot.

Metrics eerste 7 dagen

  •   Ruim 300 selfies in de eerste 3 dagen
  •   Ruim 300 likes op de Facebook Timeline door de APP in week één
  •   Bereik vergroot van gemiddeld 150k naar bijna 600k op één dag
  •   Facebook Page views van normaal 100 per dag naar bijna 600 per dag in week één

De app is ontwikkeld door 42Functions in samenwerking met de Dierenbescherming.

Quote

Veel BNérs waaronder Carlo Boszhard, Ruben van der Meer, Mike Starink, Iris Hesseling en Jo-Janneke van der Veer maken een selfie met hun huisdier en delen het via hun Social media.
,,De Dierenbescherming nodigt alle BN-ers uit om hun voorbeeld te volgen”, zegt Frank Dales, directeur van de Dierenbescherming.