Techniek

Een hogere conversie en zichtbaarheid met een responsive website

Een responsive website past zich qua lay-out aan de resolutie van de bezoeker van uw website aan. Dit kan de resolutie van een desktop, tablet of mobiel apparaat zijn.

Met een responsive website heeft de bezoeker altijd een fijne gebruikerservaring en worden uw doelstellingen op alle apparaten behaald. Daarnaast genereren responsive websites meer traffic omdat ze hoger ranken in zoekmachines zoals Google bij mobiele en tabletgebruikers.

Waarom responsive website

In het recente verleden werd een website vooral bezocht via de desktop. Dit is allang niet meer zo en mogelijk komt er nog in 2014 gemiddeld meer traffic via de mobiele telefoon naar uw website dan via de desktop. Smartphones en tablets veroveren de wereld en verkopen blijven stijgen. Ook de mensen met een mobiele internetverbinding groeit exponentieel. Op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, conversieoptimalisatie en zoekmachineoptimalisatie is het nu essentieel geworden om rekening te houden met mobiele apparaten om succesvol(er) te zijn en te blijven.

Gebruiksvriendelijk ontwerp (één online ervaring)

Door de gebruikerservaring centraal te stellen op mobiel, tablet en desktop zullen bezoekers uw website en merk als prettig ervaren. Middels een doelgroeponderzoek kunt u nagaan waar uw doelgroep zich bevindt en welke handelingen uw doelgroep op welk apparaat (mobiel, tablet of desktop) gebruikt.

In veel gevallen zien we dat op de tablet de conversie plaatsvindt (bijvoorbeeld een aankoop- of informatieaanvraag) en dat er op de mobiel wordt georiënteerd. Maar wanneer het gaan om bioscoop- of concertkaarten dan zien we juist dat er via de mobiel wordt besteld.

Met deze kennis kan er in het ontwerp rekening gehouden worden per apparaat. Zo kunnen de call to actions, het stappenplan voor aankoop of informatie en andere behoeften per apparaat worden geoptimaliseerd: waardoor de conversie en uiteindelijk uw omzet toeneemt.

Verhoog uw zichtbaarheid in de zoekmachines (SEO)

Zichtbaarheid in de zoekmachines is vaak een van de eerste zaken waar een website eigenaar aan denkt. Hoe hoger uw website scoren in de zoekmachines hoe meer zichtbaarheid voor uw bedrijf bij uw doelgroep. Een aantal voordelen van een responsive website in de zoekmachines zijn:

  1. Door een responsive website kunt u zich focussen op één linkstructuur van de website, wat u veel tijd bespaart. Hierdoor heeft u meer tijd voor uw SEO strategie.
  2. Zoekmachines als Google laten responsive websites beter ranken op mobiel en tablet dan conventionele websites.
  3. Bij een responsive website zien we dan ook dat de bounce rate sterk afneemt omdat de gebruikerservaring toeneemt.

Relatief lage kosten in onderhoud

Het creëren van meerdere websites voor verschillende apparaten is duur. Als u bijvoorbeeld kiest om een website te maken voor de desktop, iPad en iPhone , is het drie keer zoveel werk om een pagina te updaten. Met een responsive website ben u van het extra werk af. Omdat u responsive website vlekkeloos werkt op alle apparaten bent u met één wijzing in het contentmanagentsysteem klaar.

Conclusie

De verschillende voordelen als een optimale gebruikerservaring op alle apparaten; een betere vindbaarheid in de zoekmachines; en tijdsbesparing op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en onderhoud van uw content op de website, maken een responsive website een musthave voor uw bedrijf.